Rower miejski nie jest zaprojektowany do pobijania rekordów szybkości, ani do jazdy po trudnym terenie. Te ostatnie są pestką dla rowerów górskich. Rowery górskie mają bardzo mocną konstrukcję, solidny amortyzator i szerokie opony z dobrym bieżnikiem. Te z kolei dedykowane są jeździe po ciężkich terenach. Muszą być wytrzymałe i stabilne. A czym w takim razie charakteryzuje się zwykła „szosówka?”
Szybko i łatwo
Rowery szosowe stworzone są do szybkiej jazdy. Są bardzo lekkie i mają wąskie opony, które bez trudu połykają kolejne kilometry na gładkim asfalcie. Rower szosowy to rower zaprojektowany do sportu. Dlatego nie wszystko jest w nim wygodne – poszczególne elementy mają być po prostu praktyczne. Dlatego na przykład kierownica znajduje stosunkowo nisko względem siodełka. Taki układ wymaga od rowerzysty przybrania pochylonej, aerodynamicznej pozycji, dzięki której łatwiej osiągnąć jest wysoką prędkość. Cienkie koła są idealne do jazdy po twardej, gładkiej nawierzchni. Nie sprawdzą się niestety w mieście, gdzie jest dużo krawężników, ani w dzikim lesie. Bardzo łatwo jest je uszkodzić.
Kto powinien wybrać rower szosowy?
Rower szosowy to rower dla osoby, która chce jeździć nim na długie wycieczki i pobijać rekordy prędkości. Rower traktuje ona jako sprzęt sportowy, a nie pojazd, który służy tylko do przemieszczania się z domu do pracy. Rower szosowy wymaga odpowiedniego stroju do jazdy, panie nie pojadą na nich w zwiewnych sukienkach. Jeśli w Twojej okolicy nie ma długich ścieżek rowerowych ani pięknych, równych tras do wielogodzinnych wycieczek, zdecyduj się raczej na rower typu cross, który łączy w sobie cechy roweru szosowego i roweru górskiego.