Osoby jeżdżące na rowerze często nie dbają o nie tak sumiennie, jak np. o swoje samochody. To ogromny błąd. W przypadku jednośladu, tak, jak w przypadku auta jedna drobna awaria może doprowadzić do poważnej usterki. Jak często zafundować swojemu rowerowi profesjonalny serwis i kiedy należy to robić?

Jazda amatorska

Osoby, które jeżdżą na rowerze hobbystycznie, zazwyczaj od późnej wiosny do wczesnej jesieni, powinny zabrać rower do serwisu na początku sezonu. Specjaliści sprawdzą stan roweru i przygotują go do jazdy. Do serwisu warto wybrać się też za każdym razem, gdy nasz rower zacznie wydawać niepokojące dźwięki: piski, zgrzyty itp. Mogą być one zwiastunem poważnych problemów. Właściciele rowerów, którzy nie wiedzą, jak zakonserwować poszczególne zespoły przed zimą, a przechowują wtedy swój jednoślad na balkonie lub w wilgotnej piwnicy, powinni zlecić to zadanie serwisowi. Przed odstawieniem nieserwisowanego roweru na „zimowanie” właściciel powinien przynajmniej go dobrze umyć i osuszyć. Z pomocy serwisu powinny też korzystać osoby, które nie są pewne, jak wymienić daną część. Czasami niepoprawna wymiana części może skończyć się poważną awarią, a w najgorszym przypadku – poważnym wypadkiem. Dlatego nie warto bawić się w mechanika, jeśli nie czujemy się na siłach. Serwis profesjonalnie zadba o nasze bezpieczeństwo. Do serwisu, po przejechaniu określonej ilości kilometrów, muszą trafiać też rowery nowe, jeśli właściciel chce utrzymać gwarancję.

Rowery intensywnie eksploatowane

Właściciele rowerów MTB, którzy regularnie ćwiczą w trudnym terenie, powinni zlecać serwis roweru nawet kilka razy do roku. Zasada ta dotyczy też szosówek kolarzy, którzy trenują bardzo intensywnie oraz osoby, które rowerem poruszają się również w zimie. W przypadku tych ostatnich rower powinien być regularnie czyszczony z soli, która posypywane są w zimie drogi. W dobrym sklepie rowerowym możemy kupić środki odpowiednie do mycia ramy i kół, jednak serwis oczyści też dokładnie wszystkie trudno dostępne miejsca. Co 4 tys. km powinno się wymieniać łożyska w kołach i suporcie, a co dwa lata płyn w hamulcach hydraulicznych. W przypadku intensywnie użytkowanych rowerów należy również dbać o napęd, który powinno się smarować odpowiednimi środkami nawet co 100 km. Co 1500 km dobrze jest ocenić stan łożysk – to też powinien zrobić wykwalifikowany serwis.